Cu: James Mason, Shelley Winters, Sue Lyon, Peter Sellers
Dolores Haze, sau Lolita, cum o alintă apropiații, este o școlăriță cu vârstă incertă în varianta cinematografică propusă de regizorul Stanley Kubrick. Lolita e obraznică, neascultătoare, seducătoare și dotată cu un tupeu necorespunzător vârstei faţă de sexul opus. Mai ales când vine vorba de Humbert Humbert, noul chiriaș și punct de interes al mamei sale. Naraţiunea scriitorului Vladimir Nabokov este tradusă filmic de către Kubrick într-o manieră care lasă loc imaginației, scenele explicite fiind cu totul omise. Așa cum afirmă și David Roche în eseul său despre (de)construcţia Lolitei ca „obiect sexual”, ...Read more-->
Cu: James Mason, Shelley Winters, Sue Lyon, Peter Sellers
Dolores Haze, sau Lolita, cum o alintă apropiații, este o școlăriță cu vârstă incertă în varianta cinematografică propusă de regizorul Stanley Kubrick. Lolita e obraznică, neascultătoare, seducătoare și dotată cu un tupeu necorespunzător vârstei faţă de sexul opus. Mai ales când vine vorba de Humbert Humbert, noul chiriaș și punct de interes al mamei sale. Naraţiunea scriitorului Vladimir Nabokov este tradusă filmic de către Kubrick într-o manieră care lasă loc imaginației, scenele explicite fiind cu totul omise. Așa cum afirmă și David Roche în eseul său despre (de)construcţia Lolitei ca „obiect sexual”, romanul lui Nabokov pătrunsese deja atât de adânc în cultura epocii, încât nu mai era nevoie de nicio explicitare pentru ca spectatorul să știe ce se întâmplă mai departe. Cu toate acestea, lipsa erotismului se datorează în mare parte și sistemului de cenzură activ încă din anii 1930. Peter Sellers îl interpretează pe scriitorul Claire Quilty, cel care își dă seama de legătura bolnavă dintre Humbert și Dolores și decide să îi urmărească pe cei doi, în fuga lor de gura lumii. Acesta chiar o ajută pe Lolita atunci când se ivește ocazia, fiindcă Humbert îi limitează libertatea, din pricina geloziei sale profunde. Quilty se dă drept psihologul școlii pentru a îl convinge pe Humbert să o lase pe Lolita să joace într-o piesă de teatru, drept polițist pentru a cerceta reacția bărbatului etc. Ceea ce filmul nu prezintă niciodată este motivul atracției pe care Humbert Humbert o are pentru nimfete. Spre finalul romanului său, Nabokov explică că Humbert a avut o poveste de dragoste neîmplinită în timpul copilăriei, ceea ce a continuat să îl afecteze pe tot parcursul vieții, prin dezvoltarea unei tulburări cunoscute sub numele de pedofilie. Lolita, însă, nu e tocmai ca restul fetelor înainte de a atinge pubertatea. Lolita nu este ușor controlabilă, ea își cunoaște puterea asupra bărbatului și se folosește de sexualitatea sa precoce pentru a-l face să îi îndeplinească toate dorințele. Lolita își croiește drumul prin viață așa cum crede ea că e mai bine, iar, atunci când simte că povestea cu Humbert trebuie să se încheie, îi cere ajutorul lui Quilty și fuge. Ea îl contactează trei ani mai târziu pe Humbert, spunându-i că este însărcinată și are nevoie de bani. LOLITA, ca și DR. STRANGELOVE, a fost conceput de Kubrick sub forma unei comedii negre, însă spectatorului îi poate fi destul de dificil pe alocuri să treacă peste caracterul bolnav al tulburării lui Humbert. Cu toate acestea, nu i se pot nega filmul impecabilitatea esteticii cinematografice și stilul specific kubrickian de abordare a finelor detalii vizuale și scenografice. (Andrada Pavel)
Nominalizare la Oscar pentru scenariul lui Vladimir Nabokov.