BALETUL MECANIC / BALLET MÉCANIQUE
Franța / 1924 / 19’ / a/n / Film experimental, film mut cu acompaniament muzical
R: Fernand Léger, Dudley Murphy (necreditat)
Cu: Fernand Léger, Dudley Murphy, Katherine Murphy, Katrin Murphy, Kiki de Montparnasse
„Filmul de avangardă al pictorului cubist francez Fernand Léger corespunde exact titlului său: este un dans de obiecte și de angrenaje, legate prin ritm și analogii de formă. Obiectele, aproape întotdeauna ușor de recunoscut, sunt luate din viața oamenilor simpli – călușei, articole de bazar, roți de loterie de bâlci, bile de sticlă argintată. Figura umană nu e exclusă din filmul a cărui temă e precumpănitor ...Citeste mai mult-->
BALETUL MECANIC / BALLET MÉCANIQUE
Franța / 1924 / 19’ / a/n / Film experimental, film mut cu acompaniament muzical
R: Fernand Léger, Dudley Murphy (necreditat)
Cu: Fernand Léger, Dudley Murphy, Katherine Murphy, Katrin Murphy, Kiki de Montparnasse
„Filmul de avangardă al pictorului cubist francez Fernand Léger corespunde exact titlului său: este un dans de obiecte și de angrenaje, legate prin ritm și analogii de formă. Obiectele, aproape întotdeauna ușor de recunoscut, sunt luate din viața oamenilor simpli – călușei, articole de bazar, roți de loterie de bâlci, bile de sticlă argintată. Figura umană nu e exclusă din filmul a cărui temă e precumpănitor umoristică.” (Georges Sadoul, „Histoire générale du cinéma”, 1949)
ANTRACT / ENTR’ACTE
Franța / 1924 / 22’ / a/n / s.rom. / Film experimental, film dadaist, film mut cu acompaniament muzical
R: René Clair
Scenariu: Francis Picabia, René Clair
Cu: Jean Börlin, Inge Frïss, Francis Picabia, Marcel Duchamp, Man Ray, Darius Milhaud, Marcel Achard, Georges Auric, Geroges Charensol, Georges Lacombe, Roger Le Bon, Jean Mamy, Rolf de Maré, Erik Satie, Pierre Scize, Louis Touchages
„ANTRACT este un poem macabru, fără intrigă, care se desfășoară într-o lume imaginară: mai mult decât o farsă, el este o succesiune de teme pe care nu le poți numi teme comice, ci mai degrabă teme caraghioase. Totul se constituie într-un burlesc special: foarte rece, foarte calculat, foarte exterior. Filmul e un poem, dacă vreți, datorită acestei libertăți, a acestei fantezii, a acestei atmosfere de irealitate și, mai ales, datorită ritmului său.” (Robert Brasillach, Maurice Bardèche, „Histoire du cinéma”, volumul 1, 1964)
PODUL / DE BRUG
Olanda / 1928 / 15’ / a/n / Film documentar, film experimental, film mut cu acompaniament muzical
R: Joris Ivens
PLOAIA / REGEN
Olanda / 1929 / 14’ / a/n / s.rom. / Film documentar, film experimental, film mut cu acompaniament muzical
R: Joris Ivens, Mannus Franken
„Lista creatorilor de simfonii urbane ar fi în mod cras incompletă fără DE BRUG (1928) și REGEN (1929) ale regizorului olandez Joris Ivens, ultima în colaborare cu Mannus Franken, scurtmetraje care vor oferi un loc aparte autorului lor în câmpul cinematografului de avangardă.” (Igor Mocanu, „Cinesemnal”, 2013)
CÂINELE ANDALUZ / UN CHIEN ANDALOU
Franța / 1929 / 16’ / a/n / s.rom. / Film experimental, film suprarealist, film mut cu acompaniament muzical
R: Luis Buñuel
Scenariu: Salvador Dalí, Luis Buñuel
Cu: Simone Mareuil, Pierre Batcheff, Luis Buñuel, Salvador Dalí, Robert Hommet, Marval, Fano Messan, Jaume Miravitlles
„Este neîndoielnic faptul că suprarealismul constituie un element decisiv în opera lui Buñuel. El militează conștient pentru această mișcare care-și propune să distrugă ordinea stabilită printr-o negare absolută și care pretinde o realitate mai completă, în care să încapă și proprietățile visului, ale inconștientului, ale iraționalului. Sub imperativul acestui postulat realizează Buñuel primul său film – CÂINELE ANDALUZ, în care găsim expresia maximă a suprarealismului în cinematograf.” (Manuel Octavio Gómez („Cine Cubano”, 1967