The Birth of the Orchestra - Baroque Concerts

Thu, 17 November, 19:00

București , România

Thu, 17 November, 19:00 București , România

The event is finish.

About event

Baroque Concerts: The Birth of the Orchestra

Joi, 17 noiembrie 2016, ora 19.00, Studioul de Concerte al Societatii Romane de Radiodifuziune

 

In perioada de inceput a Barocului muzical, la Paris, Londra, Roma, Venetia, Bologna sau Salzburg, cele mai raspandite ansambluri instrumentale aveau in componenta un numar mic de instrumentisti. Odata cu „intrarea in scena” a celebrului Jean Baptiste Lully, ansamblul instrumental a capatat noi valente sonore. Creatia sa absoluta in acest domeniu a fost ansamblul instrumental de la Curtea Frantei care avea in alcatuire nu mai putin de 24 de violonisti. Lully a statutat astfel un nou mod de abordare a muzicii ...Read more-->

Baroque Concerts: The Birth of the Orchestra

Joi, 17 noiembrie 2016, ora 19.00, Studioul de Concerte al Societatii Romane de Radiodifuziune

 

In perioada de inceput a Barocului muzical, la Paris, Londra, Roma, Venetia, Bologna sau Salzburg, cele mai raspandite ansambluri instrumentale aveau in componenta un numar mic de instrumentisti. Odata cu „intrarea in scena” a celebrului Jean Baptiste Lully, ansamblul instrumental a capatat noi valente sonore. Creatia sa absoluta in acest domeniu a fost ansamblul instrumental de la Curtea Frantei care avea in alcatuire nu mai putin de 24 de violonisti. Lully a statutat astfel un nou mod de abordare a muzicii instrumentale si o disciplina de studiu in sine cunoscuta astazi sub denumirea de „cursuri de orchestra”. Acest ansamblu instrumental a fost de-a dreptul inspirator chiar si pentru dirijorul Archangelo Corelli care a extins numarul membrilor ansamblului Congregazione di Santa Cecilia la 150. Nasterea ansamblului orchestral a constituit „momentul cheie” pentru unele dintre cele mai cunoscute lucrari ale compozitorilor de muzica baroca. Cele mai frumoase lucrari auzite vreodata pe scenele din Paris si Londra, fie ca au fost suite orchestrale sau Concerti grossi, cu tutti si soli (ansamblu si solist/solisti) l-au determinat chiar pe legendarul Corelli sa tipareasca la vremea respectiva o colectie de lucrari orchestrale. EUBO va readice in lumina cateva dintre lucrarile acestei colectii, impreuna cu un dublu concert de Antonio Vivaldi!

Condus de violonista Margaret Faultless, una dintre cele mai cunoscute interprete si specialiste in domeniul muzicii baroce la ora actuala, muzicienii EUBO creeaza o sarbatoare a sonoritatilor stilului muzical orchestral. Veti vedea ca atunci cand acesti minunati muzicieni interpreteaza aceasta selectie de piese din creatiile celebrilor Lully, Purcell, Corelli si ale contemporanilor lor, imaginea pe care o creeaza este aceea a adevaratului spirit al vremii respective!

 

Programul serii:

                                                                                                         

Giuseppe Torelli (1658-1709) - Sinfonia in la TV50: Allegro – Largo – Allegro

 

Jean Baptiste Lully (1632-1687) - Suita orchestrala din opera ”Atys”, LWV53: Ouverture - Air pour la Suite de Flore - Entrée des Songes Agreables - Entrée des Songes Funestes - Deuxieme entrée des Songes Funestes - Prelude - Seconde entrée - Premiere entrée des Coribantes

 

Henry Purcelle (1659 – 1695) - Suita orchestrala din opera ”The Fairy Queen”: First Music [Prelude-Hornpipe] – Second Music [Air-Rondeau] – First Act Tune [Jig] – Act V Prelude – Dance for the Fairies – Symphony While the swans come forward – Third Act Tune [Hornpipe] – Chaconne [Dance for the Chinese man and woman]

 

Pauza

 

Archangelo Corelli (1653 – 1713) - Concerto Grosso in re, Op 6 No 1: Largo-Allegro – Largo – Allegro – Largo – Allegro – Allegro

 

Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Concertul pentru doua oboaie in re minor, RV535: Largo – Allegro – Largo – Allegro molto

 

Georg Muffat (1653 – 1704) - Sonata II in sol minor din colectia ”Armonico Tributo”: Grave – Allegro – Grave-Forte e Allegro-Grave – Aria – Grave – Sarabanda – Grave – Borea

 

Orchestra Baroca a Uniunii Europene (EUBO)

 

            Orchestra Baroca a Uniunii Europene este o entitate unica de tip modus operandi care din momentul fondarii ei in anul 1985 a audiat si selectat anual noi membri. Existenta efemera a formatiei face ca toate concertele ei sa fie speciale: interpretari live ce se bucura de realizarile stilistice si tehnice ale celor mai buni tineri muzicieni europeni specializati in muzica baroca, combinate cu placerea permanenta a descoperirii noilor sensuri muzicale: „Interpretarea deosebita a acestei orchestre pan-europene... prevesteste un viitor promitator pentru practica muzicala baroca in Europa” (International Record Review 2014).

            Membrii EUBO provin din intreaga Europa si au ca scop comun imbunatatirea experientei muzicale interpretative, sub indrumarea plina de inspiratie a directorului muzical al ansamblului Lars Ulrik Mortensen dar si a altor renumiti muzicieni internationali precum Ton Koopman, Margaret Faultless, Enrico Onofri, Rachel Podger, Riccardo Minasi, Paul Agnew, Gottfried von der Goltz sau Stefano Montanari care au fost invitati la conducerea muzicala a ansamblului pe pacursul ultimelor stagiuni muzicale.

            Tinerii muzicieni evolueaza in turnee in intreaga Europa, participand la sarbatoriri ale diverselor orase, la festivaluri internationale desfasurate pe parcursul verii, la concerte organizate in manastiri de traditie istorica sau la evenimentele muzicale ale sarbatorilor de iarna gazduite de marile catedrale europene. Iar in centrul tuturor acestor calatorii muzicale prin Europa, EUBO si-a stabilit centrul de lucru in Echternach, Luxemburg, unde, cu sprijinul partenerilor locali, contribuie la crearea unui centru de excelenta al muzicii baroce.

            De-a lungul timpului, EUBO a inregistrat mai multe albume audio, ultimele patru sub conducerea muzicala a lui Lars Ulrik Mortensen. Albumul ”Peace & Celebration” ce contine lucrari vocale si instrumentale apartinand creatiei lui G. Fr. Händel a fost inregistrat live in Londra, in compania Corului Clare College, Cambridge, in septembrie 2013. Revista „Gramophone” a elogiat „prospetimea si spontaneitatea acestei inregistrari live. „Dialogul fascinant intre Mortensen si tanarul sau echipaj... a pus multe formatii de muzica baroca deja experimentate in umbra”. inregistrarea albumului ”Pure Händel” in compania sopranei Maria Keohane s-a situat pe lista premiilor Gramophone din anul 2014: „o sarbatorire generoasa a acestui respectabil ansamblu care isi continua ascensiunea. Acestea sunt interpretari live, excelente din punct de vedere tehnic si care contin acea doza perfecta de energie...” (Gramophone, august 2014).

 

Margaret Faultless

 

            Margaret Faultless interpreteaza toate genurile muzicale, incepand de la muzica perioadei lui Monterverdi si pana la cea din zilele noastre. Specializarea sa este insa pe perioada secolului al XVIII-lea. Avand reputatia unui remarcabil sef de orchestra, atat in cazul ansamblurilor specializate pe instrumente istorice cat si al celor ce interpreteaza pe instrumente moderne, Margaret este si seful Departamentului de Muzica Veche al Academiei Regale de Muzica din Londra, seful Departamentului de interpretare din cadrul Universitatii din Cambridge si seful Departamentului de Studiu al Orchestrei Baroce a Uniunii Europene.

            Pentru o perioada de peste 20 de ani a fost conducator al Orchestra of the Age of Enlightenment jucand atat rolul de lider muzical al formatiei cat si un rol important in formarea tinerilor muzicieni profesionisti, membri ai acestui ansamblu. A fost liderul muzical al albumului OAE cuprinzand concertele pentru corn ale lui Mozart avandu-l ca solist pe Roger Montgomery. Timp de 12 ani a fost concert maestru al Amsterdam Baroque Orchestra, cu un important rol solistic in cadrul proiectelor de concerte si inregistrari cu integrala cantatelor lui Bach, proiect ce a durat zece ani.

            Ca director artistic al ansamblului Music for a while, Margaret coordoneaza programele artistice ale ansamblului, intre care si festivalul annual, desfasurat vara.

            Pasionata si de domeniul cameral, Margaret a fost pentru zece ani membru al London Haydn Quartet si a cantat intr-un duo ce specializat in interpretarea instrumental a secolului al XIX-lea, cu aplicatie catre creatiile lui Beethoven si Brahms.

            Margaret sustine conferinte despre practica interpretativa instrumentala, domeniile sale de interes fiind conducerea muzicala a ansamblului orchestral sau cameral si interactiunile sociale intre membrii ansamblurilor de dinaintea aparitiei dirijorului de orchestra in istoria muzicii.

            Este Membru de Onoare al Conservatorului din Birmingham si a primit recent distinctia de Membru de Onoare al Academiei Regale de Muzica.

 

Sumele generate din biletele achizitionate vor fi integral donate fondului de restaurare a clavecinului istoric Ruckers - Taskin, aflat in patrimoniul Muzeului National Peles. Pentru mai multe informații despre programul complet al festivalului, bilete si abonamente, va rugam sa vizitati website-ul www.earlymusic.ro

 

 

 

Sala de Concerte "Mihail Jora" | Str. General Berthelot 60-64, București, România